zondag

Dag 14: 12.10 Naar Devils Tower, Wy

Hotel: La Quinta Inn & Suites by Wyndham ; 1 nacht


Vandaag verlaten we South Dakota en gaan een dagje naar Wyoming (😀). 

We gaan op weg naar Devils Tower, Wyoming. We hopen de wandeling rondom Devils Tower te kunnen lopen. 

Daarna rijden we verder om in Gillette te logeren voordat we weer afzakken naar Colorado.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We werden zonder wekker wakker met een mooie roze lucht.


En deze auto stond op de parkeerplaats: 


Ik heb de dame die elke ochtend zo goed voor het ontbijt zorgt een pakje stroopwafels gegeven (+ uiteraard wat fooi), dat vond ze heel leuk. We hebben een tijdje met haar gesproken en ze vroeg hoe "Europa" over Trump dacht.......dat hebben we even met haar gedeeld 😉.

Na het heerlijke ontbijt hebben we met pijn in ons hart (OK, misschien een klein beetje overdreven) dit hotel verlaten, het was heerlijk om 5 dagen op dezelfde plek te blijven en je een beetje thuis te voelen. Datzelfde gevoel hebben we altijd in de Absaroka in Yellowstone 


Maar goed, we moesten verder, het doel van vandaag is Devils Tower, dit is een National Monument, het kleine broertje van een National Park. 
De route over de 14 West was prachtig, glooiende landschappen met hier en daar wat bos en heel veel koeien die hier ontzettend veel ruimte hebben om te lopen en grazen. 
Zo'n typisch landschap waar je pronghorns en coyotes zou verwachten. De pronghorns hebben we gezien, de coyote helaas (nog) niet.

De 14 West ging over in de I90 en in de verte werd de lucht hoe langer hoe donkerder. 


We zagen Devils Tower op een bepaald moment al liggen, gelukkig want het leek er een beetje op dat hij zo in de mist/regen lag dat hij niet zichtbaar zou zijn. 




Daar aangekomen bleek inderdaad dat door de shutdown ook hier dat de Entrance Booth niet bemand was, we konden weer niet betalen. 
Gelukkig had ik na het ontbijt nog even een plattegrondje van het park geprint zodat we énig idee hadden wat waar was. 


Het bezoekerscentrum was wel bemand door iemand die niet in dienst van de NPS (National Park Service) is, heb helaas niet onthouden waarvan dan wel. Ze zitten in hetzelfde gebouw als een soort van winkeltje en het winkeltje betaalt tijdens de shut down de kosten zodat het gebouw open kon blijven. 

Gelukkig waren de (normale) toiletten ook geopend. 
We hebben de dame aan de balie bedankt dat ze er überhaupt was en informatie kon geven. 

We wilden de wandeling rond Devils Tower maken en dat hebben we ook gedaan, het was behoorlijk fris (we zaten ook op 1550 meter hoogte) en tijdens de wandeling heeft het af en toe geregend maar gelukkig niet zoveel. 


We zijn verschillende verhalen/legendes hoe de de toren is ontstaan. 
















De wandeling was prachtig, dit is het uitzicht met de rug naar Devils Tower 







Na de wandeling was het uiteraard tijd voor koffie. Die hebben we gedronken bij een overdekte picknick plek. Het was inmiddels heel hard aan het regenen dus we waren blij dat we niet meer aan de wandel waren. 


Uiteraard nemen we ons afval mee, op dit moment gooien we geen afval in de Nationale Parken of Monument maar die gooien we in prullenbakken buiten de parken. 


Daarna hebben we Bram gevraagd ons naar Gillette te brengen. De route ernaar toe was op sommige momenten mooi, op andere momenten saai maar we genoten van het weer on the road zijn. 
Toen Erik 2 hertjes langs de weg zag, zijn we uiteraard gestopt om wat foto's te maken: 






We waren al om 12.15 uur in Gillette, veel te vroeg om in te checken maar wie niet waagt......... en ja hoor, we werden (uiteindelijk) als Gold members bedankt en we konden gelijk op de kamer, een prachtige grote kamer die vrijwel identiek is aan de kamer van de afgelopen 5 nachten. 
Zelfs de indeling qua stopcontacten is hetzelfde. Wederom met een kast met kledinghaken, die we voor die ene nacht niet gaan gebruiken maar bizar. 
Ik moet nog zien te achterhalen of dit hotel misschien vroeger een Best Western Plus was of andersom want bij mijn weten horen die niet bij dezelfde keten.

Daarna zijn we naar Historic Downtown Gillette gereden en heel verrassend, daar was alles gesloten op zondag, zo on-Amerikaans. Het plaatsje is wel heel leuk voor de herfst versierd, écht hoe ik me in ieder geval een klein stadje/dorpje voorstel. Dus maak de borst maar nat, ik heb van zo ongeveer elke ("kitscherige"?) herfstdecoratie een foto gemaakt. Here we go: 


















Maar zeg nou zelf..............dit is toch geweldig (voor een Herfst liefhebber als ik) !

En nog een bescheiden input van Erik

Daarna hebben we koffie gedronken bij Starbucks, de auto (weer!) volgetankt en zijn we in het hotel lekker naar het zwembad en de jacuzzi gegaan, heerlijk. 


Het verslag is nu getypt, de foto's zijn toegevoegd (sorry dat het er weer zoveel zijn!!) en Erik zoekt ondertussen uit waar we vanavond gaan eten. 
Het is de Mexicaan geworden 


en het was heerlijk !




Nu zitten we al vroeg op de kamer (we wilden op tijd eten om niet met zo'n volle maag naar bed te gaan!) . 
Morgen rijden we via Cheyenne, Wyoming naar Fort Collins, Colorado. 
We hebben contact gehad met Fred en de kans is groot dat we met hem gaan eten bij.......Texas Roadhouse ! Fingers crossed dat dit gaat lukken (Fred gaat graag naar Texas Roadhouse). 

Fijne (werk)week, wij gaan straks lekker slapen maar eerst een kopje koffie met een chocolate chip cookie dat we net bij de receptie hebben gekregen. 
Life is sooo good !


7 opmerkingen:

  1. Alweer een mooie dag, ook al was t weer vandaag iets minder! Veel gezien Devils Tower, hertjes en niet te vergeten al die herfst-spulletjes! Zó jouw ding Reny🤗! En de dag lekker relaxed afgesloten in de jacuzzi en daarna weer heerlijk gesmuld op Mexicaanse wijze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stadje in herfstkleur. Jammer dat de winkels dicht waren, maar de decoraties zijn al een attractie op zich. Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto’s weer,Devils tower magnifiek en dat uitzicht👌,alleen jammer van het weer.en heerlijk weer in de jacuzzi en een lekkere maaltijd.ik heb weer meegenoten dankjewel 🫶

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ooit op de weg naar Devils Tower onze eerste en enige bekeuring in Amerika gekregen. Maar de wandeling erom heen hebben we ook gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marjon van Wunnik13 oktober 2025 om 13:00

    Wij hebben de wandeling om Devils Tower over moeten slaan wegens hevige regenval. Leuk al die herfstversiering met sl die pompoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi Devils tower! Mooi verslag weer en die herfstkleuren prachtig!! Geniet lekker en die Mexicaan hmmmmmmm🥰🙏🍀🍸

    BeantwoordenVerwijderen
  7. You take beautiful pictures, Reny, we're enjoying them all and the story that goes with them. When I see places like Devils Tower and other, I'm in awe of what nature has done over the millennia of time and is still creating. We are going to a Texas Roadhouse on Saturday for my birthday. I LOVE TR! Should be interesting, it's at JBLM a military base near here. It says it's open to the public so we shall see. Loving reading your reports and love you guys! Geri

    BeantwoordenVerwijderen

Inleiding, wat gaan we doen?

Welkom lezers van ons reisverslag, daar zijn we weer!  Toen we in mei 2024 terugkwamen van onze reis naar Yellowstone  begonnen we al na te ...