maandag

Dag 5: 3.10 naar Scottsbluff, Nebraska

Hotel: Quality Inn Scottsbluff : 1 nacht



Om de afstand tussen Estes Park en Custer te overbruggen heb ik 1 nacht in Scottsbluff geboekt. We kunnen dan in ieder geval één nog nooit bezochte staat (Nebraska)  aan ons lijstje toevoegen.

Mochten we zin hebben brengen we hier een (kort) bezoek aan Chimney Rock National Historic Site en/of Scotts Bluff National Monument.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanochtend verlieten we (voorlopig?) de mooie natuur.  Ooit reden we door Orlando, Florida, waar het mega druk was, ik zei toen (en schreef in ons verslag): ik verlang naar een rustige weg in Wyoming. 
Nu..... die kregen van vandaag, mega saai en Nebraska is waar mogelijk nog saaier. Mochten we ooit overwegen om een aantal dagen in Nebraska te verblijven..............ain't gonna happen. 

Maar we beginnen bij het begin. 

We werden wakker en de zon scheen uitbundig en zou de hele dag blijven schijnen.
We hebben op ons gemak ontbeten, onze e-mail gecheckt, een aantal reisverslagen gelezen, uiteraard al jullie reacties gelezen, heerlijk ! 

Een aantal jaren geleden had ik gehoord dat het zaakje Cinnamon's Bakery in Estes Park  heerlijke kaneelbroodjes maakt. Ze zijn maar een aantal uren in de ochtend open; als de gemaakte voorraad op is, sluiten ze de deuren. De vorige keer waren we óf te vroeg in het park óf we waren te laat en de zaak was al dicht. 

Sinds enkele weken volg ik hun op Facebook en ik wist dat ik daar naartoe zou móeten 😋! Dus dit hadden we gepland op de dag dat we richting Nebraska zouden rijden. 
We waren om even over half 8 daar en er stond al een rij te wachten om hun bestellingen te doen óf op te halen; ik schoof aan en Erik maakte een paar foto's. Is toch té grappig dat je zo vroeg in de ochtend in de rij staat te wachten voor een paar kaneelbroodjes! 

We kochten een Old Fashioned Roll en een Salted Caramel Roll, Erik wilde uiteraard nog een kop koffie. 

Bram, die een aantal dagen vrij heeft gehad werd gevraagd ons richting Glen Haven General Store te brengen, die bleek dicht te zijn maar we hadden toch niets op ons verlanglijstje staan omdat we al bij Cinnamon's Bakery hadden ingeslagen. We hebben wel een aantal foto's gemaakt van grappige (vogel?) huisjes. 


De weg in Colorado was prachtig en niet te druk, dus we waren weer lekker on the road. 


Na een uurtje of twee hebben we een rest-area opgezocht om onze gebakjes op te eten en koffie te drinken, helaas kwamen we geen mooie plek in de natuur tegen, vandaar de rest-area. Maar niet verkeerd, er waren ook gewone toiletten! Maar de gebakjes waren heerlijk !! 

Daarna hebben we Bram gevraagd ons naar Chimney Rock te rijden. 

Chimney Rock is een beroemde rotsformatie in westelijk Nebraska, vlak bij de stad Bayard. Het is een hoge, smalle zandsteen- en kleipiek die zo’n 90 meter boven de vallei van de North Platte River uitsteekt.

  • Ontstaan: De rots is gevormd door miljoenen jaren van erosie van zachte sedimentlagen uit het Oligoceen (ongeveer 34–23 miljoen jaar geleden).

  • Naam: Vroege pioniers en reizigers gaven het de naam “Chimney Rock” vanwege de opvallende schoorsteenachtige vorm.

  • Rol in de geschiedenis: In de 19e eeuw was Chimney Rock een belangrijk herkenningspunt langs de Oregon Trail, California Trail en Mormon Trail. Voor duizenden migranten die westwaarts trokken, was dit een geruststellend teken dat ze de Great Plains bijna achter zich lieten.

  • Culturele betekenis: Voor de inheemse volken in de regio, zoals de Lakota en Cheyenne, had de formatie ook spirituele betekenis.

Zoals al genoemd, de route in Wyoming is saai maar in Nebraska nog saaier. Pas in de buurt van Scottsbluff werd het ietwat interessanter/mooier. 

We zagen Chimney Rock al in de verte liggen; 

We zijn even bij het bezoekerscentrum naar binnen gegaan waar een ietwat onverschillige man ons uitlegde dat we met de auto tot ver konden rijden, gelukkig maar want het was bloedheet. 
Zo gezegd zo gedaan, we reden een stuk richting de Rock, hebben de auto geparkeerd en een klein stukje gelopen; je denkt toch niet dat we met 32 graden door woestijnachtig landschap  gaan lopen, no way. 



Maar we zijn blij dat we deze omweg hebben genomen en Chimney Rock hebben bezocht.





Daarna zijn we richting ons ietwat simpele maar schone hotel gereden waar we nu met een borreltje zitten af te koelen en het verslag zitten te typen. 

Vanavond zijn we gaan eten bij de buren, een Mexicaans restaurant genaamd Ole waar we te voet gingen.
Mijn tijdelijke BFF maakte zich al zorgen; de Margarita die ik bij de Mexicaan ging drinken zou ongetwijfeld veel lekkerder zijn maar ik blijf trouw aan mijn BFF (na vanavond dan!). 





Het eten én de Margarita's waren zalig, de bediening was heel vriendelijk én we waren te voet, wat wil een mens nog meer ! 

Het was een reisdag dus niet zo heel veel foto's! 

Maak er allemaal een heerlijk weekend van, dat zijn wij ook van plan te doen! 

9 opmerkingen:

  1. Nebraska is echt prairie!!!!
    Jullie zijn niet in Cheyenne gestopt?? Vonden we erg leuk vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anjo, we zijn ooit al eerder in Cheyenne geweest, nu alleen maar binnengewandeld bij Murdochs voor boots voor Erik, nog niet geslaagd.

      Verwijderen
  2. Mooi die betekenis van die rock(chimney)en hopelijk geen slangen gezien brrrrrrrr. Die kaneelbroodjes😋,daar kun je mij wakker voor maken heerlijk.wens jullie ook een heerlijk weekend toe,hier is gisteren de herfst begonnen,regen en veel wind,ook stiekem wel lekker.🫶

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks de saaiheid toch een mooie reisdag met mooi weer en lekkere kaneelbroodjes. Ooit hebben wij ook deze route gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Angelique Thewissen4 oktober 2025 om 08:46

    Hahahaha!! Ik heb Nebraska precies hetzelfde ervaren. Onderweg ergens koffie gedronken, zei die vrouw “you are the lucky ones cause we have the best coffee in Nebraska!”. Die was als de staat bijzonder flauw, kleurloos en slapjes. 🤭

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto’s weer, jullie genieten verder naar de volgende bestemming!
    Wij ook een reisdag, naar Utrecht, niet zo ver, maar wij gaan genieten van onze kleindochter.
    Groetjes van Rob en Bettine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een temperaturen hier veel regen wat na 15 min al saai is jullie rijden nog door ongerepte natuur wat nog heel mooi is om te zien geniet ervan gr john

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een heerlijk verslag om te lezen! Chimney Rock: leuk om de info te lezen en toch wel heel bijzonder het verhaal erachter. De cemetery is ook wel aangrijpend. Zeker als je bedenkt hoe de pioniers de trek doorstonden. Vanochtend hier stormachtig weer en.... de kersteditie bij Intratuin is vandaag geopend! Echter, ik ruilde toch liever met jullie 32 gr. Toch echt een zomer mens. Geniet voorl nal het moois dat jullie op jullie reis treffen. We volgen jullie. Groetjes ook vanJohn 👌🙋🏼‍♂️🙋🏼‍♀️😘

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij vonden die route zo saai dat Ger azelfs achter het stuur in slaap viel! Die kaneelbroodes zien er heerlijk uit, ik zou er ook voor in de rij gaan staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Inleiding, wat gaan we doen?

Welkom lezers van ons reisverslag, daar zijn we weer!  Toen we in mei 2024 terugkwamen van onze reis naar Yellowstone  begonnen we al na te ...